karoo

من برای اهل قلم مینویسم

karoo

من برای اهل قلم مینویسم

  • ۰
  • ۰

اکتان بوستر

اکتان بوستر

اکتان بوستر همان طور که از نامش پیداست، عدد اکتان بنزین شما را افزایش می‌دهد. این افزایش عدد اکتان موجب بالا رفتن کیفیت بنزین و رسیدن به زمان مناسب برای احتراق بنزین در سیلندر می‌شود.

اکتان بوستر یکی از مکمل‌ها یا Additive ها و رایج‌ترین آنهاست چراکه مصارف زیادی دارد و می‌توان از آن برای هر خودرویی و هر بنزینی استفاده کرد. البته اکتان بوستر موارد مصرف متفاوتی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

انواع اکتان بوستر

اکتان بوستر معمولا به دو دلیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی برای جبران کیفیت پایین بنزین و دوم برای مصارف مسابقه‌ای.

کاربرد اول آن یعنی جبران کیفیت پایین بنزین واضح است چراکه همان طور که در بالا اشاره کردیم، پایین بودن کیفیت بنزین به معنای عمل کردن نامناسب موتور خودروهای بنزینی و در نتیجه ناک زدن موتور می‌شود. برای جبران این کیفیت پایین بنزین، می‌توان از اکتان بوستر استفاده کرد تا موتور خودرو شما عملکرد ایده‌آل خود را حفظ کند.

استفاده از اکتان بوستر برای مصارف مسابقه‌ای هم دلیل مشخصی دارد. موتور خودروهای مسابقه‌ای تراکم بالاتری دارد و نیاز است که از بنزین با اکتان بالاتری برای آنها استفاده شود. به این ترتیب از اکتان بوسترهای قدرتمند برای این خودروها استفاده می‌شود تا موتور عملکرد مناسب خود را حفظ نماید.

عدد اکتان بنزین و اکتان بوستر با معیارهای مختلفی سنجیده می‌شود. مهم‌ترین این معیارها RON، MON و AKI هستند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

RON

RON مخفف عبارت Research Octane Number به معنی عدد اکتان تحقیقاتی است. این عدد با استفاده از بنزین در یک موتور آزمایشی با نسبت تراکم متغیر و مقایسه نتایج با ایزو اکتان و هپتان به دست می‌آید.

MON

MON یا Motor Octane Number به معنی عدد اکتان موتور است. در حالی که عدد RON در دور موتور 600 دور بر دقیقه به دست می‌آید، برای رسیدن به عدد MON، موتور در دور 900 دور در دقیقه کار می‌کند. برای این روش هم از همان موتور استفاده می‌شود با این تفاوت که ترکیب هوا و سوخت از قبل به حرارت رسیده، سرعت موتور بالاتر است و زمان بندی احتراق متغیر است.

معمولا عدد MON به دست آمده در حدود 8 تا 12 واحد در مقایسه با RON پایین‌تر است اما ارتباط مستقیمی بین این دو واحد وجود ندارد.

AKI

AKI یا Anti-Knock Index با استفاده از فرمول R+M/2 به دست می‌آید و به عبارتی متوسط عدد RON و MON است.

در کشورهای اروپایی، پاکستان ، استرالیا، نیوزیلند، ایران و چند کشور دیگر عدد RON بر روی پمپ بنزین درج می‌شود. آمریکا، کانادا، برزیل و چند کشور دیگر AKI را مد نظر قرار می‌دهند که گاهی با نام PON هم شناخته می‌شود.

تفاوت RON، MON و AKI

به دلیل تفاوت 8 تا 12 واحدی بین RON و MON، عدد AKI هم در آمریکا و کانداد استفاده می‌شود، حدود 4 تا 6 واحد کمتر از واحدی است که برای بنزین مشابه در سایر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد

  • ۰۱/۰۵/۲۱
  • کارو مجیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی